Potrivit unui studiu recent numărul locurilor vacante în domeniul ospitalității este de patru ori mai mare faţă de anul trecut. Patronii restaurantelor şi hotelurilor găsesc cu greu personal caificat – ospătari, bucătari sau cameriste. Ca business owner se plâng că nu găsesc oameni care să lucreze bine şi să fie responsabili , desi unii dintre angajatori sunt dispuși sa achite integral consturile de instruire și specializare ale viitorilor angajați.
Conform unui studiu realizat de o platformă online pentru plasarea forţei de muncă, patronii cafenelelor, restaurantelor şi hotelurilor din Bucureşti, Cluj şi Constanta sunt cei care au cea mai mare nevoie de angajaţi, însă nu găsesc oameni disponibili. Cei mai căutați sunt ospătarii, bucătării, ajutorii de bucătar, barmanii și cofetarii.
L-am interveviat pe Elod Adam student al Institutului Master of Wine din Londra (cel mai prestigios titlu din lumea vinului), ce are o carieră profesională vastă desfașurată în SUA din anul 2000 (New York). Acesta s-a reîntors în România în anul 2016 și lucreză în același domeniu al vinului ca și la New York. Bazându-se pe experiența acumulată și pasiunea pentru vinuri a acceptat provocarea de a fi acționar al celui mai nou restaurant cu specific italienesc din centrul Brasovului.
‘’Când te duci în Italia, nu găsești restaurant Italienesc ci restaurante Fiorentine, Siciliene, etc. Noi am decis ca să aducem un concept nou cu Bottega, Ristorante, Enoteca, Cafeteria și Gelateria din zona Emilia-Romagna. Deoarece în Emilia-Romagna se găsesc materii prime excelente pe care noi le aducem direct de la producători (Prosciutto di Parma, Parmigiano Regiano, Aceto Balsamico di Modena etc). Conceptul de vin este același să aducem vinurile direct de la producători astfel oferind niște vinuri foarte bune la un preț accesibil.’’ sustine Elod.
Datorită efectului globalizarii avem acces ca și consumatori la produse din categoria delicatese sau gourmet și nu în ultimul rând la vinuri de pe alte continente. Pentru a promova corect aceste mărfuri este nevoie de specialiști cu studii în domeniu. În ceea ce privește vinul, patronii de restaurant sunt asaltați de portofolii și liste sofisticate care îi pot încurca dacă nu au un minim de cunostințe. Din acest punct de vedere Elod ne declară: ‘’ Deocamdata nu cred ca au identificat nevoia de a apela la consultanți in domeniu, dar totuși eu cred că în curând se va întampla. În opinia mea selecția de vinuri ar trebui să fie mai atent întocmită. Lista de vinuri ar trebui să completeze meniul de food. Prea des văd liste de vinuri unde este evident ca a fost facută de un distribuitor local. Dar cumva îi înteleg și pe proprietari. Cu o listă mai sofisticată este nevoie și de personal calificat care să poată oferi acele vinuri. Dar sunt orașe unde peste un anumit nivel este normal (Cluj, București) să se solicite ajutorul unui consultant de vin. În primul rând vinul trebuie să fie profitabil pentru comerciant. (dacă nu comerciantul nu are de ce să stea în business. Numai că comerciantul ar trebui să lucreze cu un adaos sensibil astfel consumatorul poate să incerce vinuri mai bune la un preț accesibil.’’
În ceea ce privește forța de muncă din acest sector Elod avertizeză că: ‘’Cei care sunt calificați în acest domeniu pleacă să lucreze în străinătate. Ar trebui să ne gândim serios cum am putea reține acești profesioniști. ‘’
Sunt speranțe deoarece: ‘’În ultimii ani vinurile românești au devenit mult mai bune. Îmi place că unele regiuni încep să aibă un anumit stil cum ar fi Dealul Mare, Miniș, sau Drăgășani. Ca soi îmi place Negru de Drăgășani și Feteasca Albă dar sunt un iubitor de vinuri spumante și cred că vinurile de la Crama Carastelec sunt excelente.’’